پژوهش به مثابه فریضه تمدنی در حوزه‌های علمیه؛ از یزد تا افق ملی

آیت‌الله مدرسی: پژوهش حوزوی باید مسئله‌محور، روزآمد و پاسخگوی نیاز جامعه باشد

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور: پژوهش با ذات حوزه‌های علمیه پیوند خورده است

به گزارش افق امروز

آیین ارائه گزارش فعالیت‌های یک‌ساله مرکز پژوهش و آموزش‌های کاربردی محمدیه یزد و رونمایی از نشریات «مشکات» و «مصباح» با تأکید آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، مؤسس این مرکز، و حجت‌الاسلام فرهاد عباسی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، بر ضرورت پژوهش مسئله‌محور، تولید اندیشه دینی و نقش راهبردی پژوهش در حل مسائل روز جامعه برگزار شد.

در شرایطی که جوامع اسلامی بیش از هر زمان نیازمند تولید فکر، تحلیل عمیق و پاسخ‌های علمی به مسائل نوپدید اجتماعی، فرهنگی و تمدنی هستند، آیین ارائه گزارش فعالیت‌های یک‌ساله مرکز پژوهش و آموزش‌های کاربردی محمدیه یزد و رونمایی از نشریات علمی «مشکات» و «مصباح» به صحنه‌ای برای بازخوانی جایگاه پژوهش در هویت حوزه‌های علمیه تبدیل شد.

 پژوهش، فریضه‌ای بنیادین در حوزه‌های علمیه

آیت‌الله سید محمدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد و مؤسس مرکز پژوهشکده محمدیه یزد، در این مراسم با تأکید بر اینکه پژوهش در حوزه علمیه یک انتخاب نیست بلکه فریضه‌ای علمی و دینی است، اظهار کرد:
پژوهش‌های حوزوی زمانی اثرگذار خواهند بود که بر اساس مسئله‌محوری، نیازهای واقعی جامعه و اولویت‌های روز طراحی شوند و از پرداختن به موضوعات تکراری و غیرکاربردی پرهیز شود.

وی با اشاره به چالش‌های فرهنگی، اجتماعی و تربیتی جامعه امروز افزود:
پژوهش باید در خدمت ایمان، خانواده، تربیت نسل جوان و حل مسائل واقعی مردم باشد، نه آنکه صرفاً به تولید متون غیرقابل استفاده بسنده کند.

 پژوهش باید خوراک منبر و تبلیغ دین باشد

مؤسس مرکز پژوهشکده محمدیه یزد با تأکید بر پیوند وثیق پژوهش و تبلیغ دینی گفت:
پژوهش‌های تولیدشده باید به خوراک منبر، کلاس درس، تبلیغ دینی و گفتمان‌سازی اجتماعی تبدیل شوند و به صورت منبری، کلاسیک و کاربردی در اختیار روحانیون و مبلغان قرار گیرند.

آیت‌الله مدرسی، رعایت اخلاق پژوهشی، امانتداری علمی، نقد منصفانه، تولید فکر و ایده‌پردازی را از الزامات فعالیت پژوهشگران این مرکز دانست و تصریح کرد:
حوزه علمیه نیازمند پژوهشگر مولد و نواندیش است؛ پژوهشگری که بتواند در میدان عمل، اندیشه دینی را به زبان روز جامعه ترجمه کند.

 پژوهش با ذات حوزه‌های علمیه پیوند خورده است

در ادامه این مراسم، حجت‌الاسلام فرهاد عباسی، معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، با اشاره به جایگاه تاریخی پژوهش در سنت علمی حوزه‌ها گفت:
پژوهش با ذات حوزه‌های علمیه پیوند خورده است و فقاهت شیعه بدون پژوهش عمیق، تحلیل جامع و نقد علمی معنا ندارد.

وی افزود:
فقه شیعه حاصل بیش از ۱۴۰۰ سال گفت‌وگوی علمی است و هر گزاره فقهی، محصول تلاش هزاران عالم و پژوهشگر است. از این منظر، فقاهت همان پژوهش روشمند و مسئله‌محور است.

 الگوی موفق پژوهشکده محمدیه یزد

معاون پژوهش حوزه‌های علمیه کشور، مرکز پژوهش و آموزش‌های کاربردی محمدیه یزد را از مراکز پیشگام و الگوساز در کشور دانست و گفت:
الگوهای موفق پژوهشی مانند این مرکز باید در سطح ملی توسعه یابند تا حوزه‌های علمیه بتوانند پاسخگوی نظام مسائل جامعه باشند.

وی با اشاره به رشد کمّی و کیفی پژوهش در حوزه‌های علمیه پس از انقلاب اسلامی اظهار کرد:
امروز حدود ۲۵۰ مجله علمی حوزوی و بیش از ۲۰۰ مرکز پژوهشی در کشور فعال هستند که سالانه هزاران مقاله علمی در راستای حل مسائل جامعه تولید می‌کنند.

گزارش عملکرد یک‌ساله مرکز پژوهش و آموزش‌های کاربردی محمدیه یزد

در ابتدای این نشست، محمدجعفر منتظری، مدیر مرکز پژوهش و آموزش‌های کاربردی محمدیه یزد، با ارائه گزارشی از فعالیت‌های این مرکز گفت:
در یک سال گذشته بیش از ۸۰ مقاله تخصصی و ترویجی در این مرکز تولید شده و ۷ گروه پژوهشی با حضور ۱۵ پژوهشگر فعال در آن مشغول فعالیت هستند.

وی افزود:
برگزاری ۱۷ کارگاه مهارت‌آموزی پژوهشی و انتشار ۱۵ جلد نشریه علمی از جمله دستاوردهای این مرکز است که در این مراسم از آن‌ها رونمایی شد.

پژوهش؛ زیربنای تمدن نوین اسلامی

در پایان این مراسم تأکید شد:
پژوهش در حوزه‌های علمیه نه یک فعالیت تشریفاتی، بلکه زیربنای تولید اندیشه دینی، تمدن‌سازی و پاسخگویی به چالش‌های نوین جامعه اسلامی است و مراکزی مانند پژوهشکده محمدیه یزد می‌توانند نقش راهبردی در این مسیر ایفا کنند.

انتهای پیام/+

منبع خبر : سید محمد جواد عرفانفر

برچسب های اخبار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

وب گردی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Search