به گزارش افق امروزهواپیمایی امارات از نظر کیفیت پرواز، لوکس بودن هواپیما و بسیاری از مولفههای دیگر در زمره بهترینهای جهان قرار دارد. حالا هواپیمایی امارات میخواهد با کمک ایلان ماسک اینترنت استارلینک را نیز در اختیار مسافران قرار دهد.در دهههای گذشته کشورهای اطراف خلیج فارس از جمله امارات و قطر سرمایهگذاری سنگینی برای بهبود خطوط هوایی خود انجام دادهاند. همین نیز سبب شده که در کلاس جهانی مطرح شده و در میان بهترینها قرار بگیرند. در ادامه همین مسیر هواپیمایی امارات میخواهد تجربه اینترنت ماهوارهای استارلینک را برای مسافران خود بهارمغان بیاورد.
در حال حاضر اکثر پروازهای هواپیمایی امارات به وایفای داخلی مجهز هستند. شرکت هواپیمایی مستقر در دبی با شرکتهای OnAir، Thales و Panasonic Avionics برای ارائه خدمات اینترنتی قرارداد دارد. با توجه به محدودیتهای پروازی سرعت ارائه شده بین ۵۰۰ کیلوبیت تا ۵ مگابیت بر ثانیه متغیر است.
این سرعت برای وبگردی یا ارسال پیام کافی بهنظر میرسد؛ اما برای دانلودهای سنگین کفایت نمیکند. همین هم سبب شود مسئولین هواپیمایی امارات بهفکر همکاری با ایلان ماسک برای استفاده از اینترنت استارلینک در پروازهای خود بیفتند. در واقع آنها میخواهند سرعت اینترنت موجود در پرواز بین ۵۰ تا ۲۵۰ مگابیت بر ثانیه باشد.
هواپیمایی امارات ناوگان بسیار بزرگی دارد و از ۲۵۰ هواپیمای مختلف بهره میبرد. همچنین آنها سفارش بیش از ۳۰۰ فروند هواپیما را به شرکتهای بوئینگ و ایرباس دادهاند. مجهز کردن این تعداد هواپیما به اینترنت ماهوارهای استارلینک قطعا برای هواپیمایی امارات بار مالی قابلتوجهی خواهد داشت. به همینخطار هنوز مشخص نیست که آیا آنها میخواهند اینترنت استارلینک را بهعنوان یک سرویس رایگان در اختیار تمامی مسافران قرار دهند یا اینکه این سرویس تنها برای مسافران ویژه رایگان خواهد بود.
چالشهای ارائه اینترنت ماهوارهای در پروازهای Emirates
در حال حاضر تعدادی از شرکتهای هواپیمایی جهان اینترنت استارلینک را برای مسافران خود ارائه میدهند؛ اما انتخاب استارلینک توسط هواپیمایی امارات میتواند جایگاه این شرکت در صنعت هوانوردی را تقویت کند. البته حضور اینترنت ماهوارهای در هواپیمایی امارات با مشکلاتی هم مواجه خواهد شد.
استارلینک هیچ خدماتی را در دو کشور چین و روسیه ارائه نمیدهد. در حالیکه این دو کشور جزء بازارهای مهم برای هواپیمایی امارات محسوب میشوند. در نتیجه آنها باید راهی جایگزین برای ارائه اینترنت پایدار در این دو کشور پیدا کنند.مشکل دیگر اینجاست که استارلینک نتوانسته تاییدیه استفاده در هواپیمای نمادین امارات یعنی ایرباس A380 دو طبقه را بهدست آورد. البته استارلینک مشکلی با هواپیماهای بوئینگ ۷۷۷ و ایرباس A350 ندارد. هواپیمای اول نیمی از ناوگان هوایی شرکت امارات را تشکیل میدهد و هواپیمای دوم نیز بهتازگی به ناوگان این شرکت اضافه شده است.
در حال حاضر نه استارلینک و نه هواپیمایی امارات حاضر نشدهاند جزئیات مربوط به مذاکرات جاری را ارائه کنند. به همین خاطر مجبور هستیم به شایعات موجود توجه کنیم. گفته میشود هواپیمایی امارات میخواهد در مورد مبلغ ماهیانهای که باید در ازای هر صندلی (چه خالی و چه با مسافر) به استارلینک پرداخت کند به توافق برسد.
شرکت استارلینک تاکید کرده است که اگر هواپیمایی امارات یک قرارداد بلندمدت امضا کند یا پشتیبانی از تعداد صندلیهای بیشتری را درخواست کند، آنها نیز حاضر خواهند بود هزینه ماهیانه را کاهش دهند. البته توجه داشته باشید که قرارداد بین استارلینک و هواپیمایی امارات هنوز نهایی نشده است. ظاهرا مقامات اماراتی شرکت Visasat را نیز بهعنوان جایگزین در نظر دارند.
وضعیت اینترنت ماهوارهای در سایر خطوط هوایی منطقه
از آنجایی که استارلینک مجوز فعالیت در امارات متحده عربی را ندارد، هرگونه قرارداد احتمالی بین دو شرکت منوط به تغییر سیاستهای ابوظبی خواهد بود. اخیرا سفر رئیسجمهور آمریکا به خاورمیانه باعث شده قراردادهای مختلفی بین شرکتهای آمریکایی و کشورهای عربی امضا شوند. در یکی از این قراردادها عربستان سعودی مجوز فعالیت استارلینک برای صنعت هوانوردی و دریانوردی را صادر کرده است. جالب است بدانید که قطر، بحرین و اردن نیز پیشتر با فعالیت استارلینک موافقت کرده بودند.
گفته میشود که ترامپ میخواهد قرارداری ۱.۴ ترلیون دلاری را با ابوظبی امضا کند. این قرارداد به زیرساختهای اساسی، صنایع هوافضا و دفاع و تکنولوژیهای نوین مربوط خواهد شد. پیشتر نیز امارات جایگاه خود را بهعنوان مرکز فضایی خاورمیانه تثبیت کرده و قرارداد مربوط به چندین پروژه فضایی را با اسپیس ایکس امضا کرده بود. همه اینها باعث میشوند که احتمال توافق ایلان ماسک با هواپیمایی امارات برای ارائه اینترنت ماهوارهای استارلینک بیشتر شود.
فراموش نکنید هواپیمایی قطر بهعنوان بزرگترین رقیب امارات از سال گذشته اینترنت ماهوارهای را برای مسافران بوئینگ ۷۷۷ ارائه کرده است. شرکت Riyadh Air نیز بهعنوان یک هواپیمایی نوپا قصد دارد تا پایان سال اینترنت ماهوارهای را از طریق شرکت Visasat ارائه دهد. اگر هواپیمایی امارات میخواهد جایگاه خود را در زمره بهترینها حفظ کند، چارهای جز ارائه اینترنت ماهوارهای ندارد.