ابرگرداب قطب جنوب چه بلایی سر زمین می‌آورد؟

ابرگرداب قطب جنوب چه بلایی سر زمین می‌آورد؟

به گزارش افق امروز ؛ نادیا زکالوند: ابرگرداب اقیانوس قطب جنوب که قاره جنوبگان را احاطه کرده، سریع‌تر و خطرناک‌تر از قبل شده است. حجم آبی که در این گرداب در حال چرخش است، ۱۰۰برابر بیشتر از آب تمام رودخانه‌های زمین است. اما چه چیزی سرعت این گرداب را بالا برده است؟

بنابه گفته دانشمندان، وجود این ابرگرداب و روزبه‌روز بزرگتر شدن آن باز هم تقصیر انسان و تغییرات اقلیمی ناشی از فعالیت‌های انسانی است.

خطر ابرگرداب قطب جنوب برای بشریت

خطر ابرگرداب قطب جنوب برای بشریت

محققان با استخراج و بررسی رسوبات از سخت‌ترین لایه زمین در قطب جنوب که از ۵.۳ میلیون سال پیش تا کنون شکل گرفته‌اند و همچنین رسوبات دورافتاده‌ترین مجموعه‌های آبی جنوبگان، رفتار گرداب اقیانوس قطب جنوب را بررسی کردند.

سرعت این گرداب که به آن جریان پیراقطبی جنوبگان هم گفته می‌شود، در دوره‌های سرد کند است و با گرم شدن هوا، بیشتر می‌شود. اکنون به‌لطف گرمایش زمین، سرعت این گرداب افزایش یافته است.

بنابه گفته دانشمندان، افزایش مداوم سرعت گرداب، موجب ذوب شدن سریع‌تر یخ‌های قطب جنوب ‌می‌شود که در نتیجه سطح آب‌های موجود در دنیا در حد خطرناکی بالا می‌رود. درست مانند ذوب شدن یخ‌ها در بطری نوشابه، وقتی آن تکان داده می‌شود.

خطر ابرگرداب قطب جنوب برای بشریت

جریان پیراقطبی جنوبگان، تنها جریان اقیانوسی است که تمام زمین را دور می‌زند و سرعت ذوب شدن یخ‌های قطب جنوب به سرعت این جریان بستگی دارد.

به‌گفته محققان چنانچه جلوی گرمایش جهانی گرفته نشود، سرنوشت شومی در انتظار انسان خواهد بود.

انتهای پیام/

منبع : خبر آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *