به گزارش افق امروز
به نقل از ایرنا، بازگشت پنجمین فروند هواپیمای زمینگیر در کمتر از ۹ ماه، نه فقط رکورد عملیاتی قشمایر را ارتقا داده، بلکه ظرفیت ناوگان هوایی کشور را بهطور موثری تقویت کرده و الگویی عملی برای خودکفایی در شرایط تحریم ارائه نموده است.
این پنجمین هواپیمای زمینگیر شرکتیاد شده است که در مدت کمتر از یک سال به چرخه پروازی بازگشته است و با بازگشت این هواپیما، در مجموع ۷۲۸ صندلی به ناوگان هواپیمایی کشور افزوده شد.
به گزارش روابط عمومی شرکت قشم ایر، سیامند عبدالهزاده مدیرعامل شرکت در تشریح جزئیات این دستاورد گفت: پنجمین فروند از هواپیماهای زمین گیرشده که به چرخه هوایی بازگشت، Avro RJ۱۰۰ بود که در آبان ۱۴۰۴ با موفقیت عملیاتی شد.
وی گفت: این هواپیما پیش از این بهدلیل چکهای سنگین و کمبود قطعات به مدت ۲ سال و سه ماه زمینگیر بود. این عملکرد، نشاندهنده کارایی بالای فرآیندهای ترخیص فنی داخلی و هماهنگی زنجیره تأمین قطعات با تکیه بر ظرفیتهای بومی است.
مدیرعامل قشمایر افزود: چهار فروند دیگر نیز از بهمن ماه ۱۴۰۳ تاکنون به چرخه بازگشته است. نخستین هواپیما فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در ۲۳ اسفند ۱۴۰۳ به چرخه هوایی اضافه شد و طی حدود هشت ماه عملیات تاکنون بیش از یکهزار و ۱۰۰ پرواز داشته و حدود ۹۵ هزار مسافر را جابهجا کرده است.
وی اضافهکرد: دومین هواپیما ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ (A۳۰۶) بود که در تاریخ ۲۶ فروردین ۱۴۰۴ به پرواز درآمد و تاکنون بعد از حدود هفت ماه و با حداقل ۱۵۰ پرواز تقریبا ۴۵ هزار مسافر را به مقصد رسانده است.
عبدالهزاده خاطرنشانکرد: سومین هواپیما آر جی ۱۰۰ (Avro Rj۱۰۰) بود که یک روز بعد از ایرباس ۳۰۰-۶۰۰ در تاریخ ۲۷ فروردین ۱۴۰۴ به چرخه پروازی اضافه شد و تا کنون با بیش از هفت ماه و تعداد ۷۷۱ پرواز، موفق به جابهجایی بیش از ۸۵ هزار مسافر شده است.
وی گفت: چهارمین هواپیما نیز فوکر ۱۰۰ (F۱۰۰) بود که در تاریخ ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ به آسمان بازگشت و طی ۲ ماه عملیاتی و بیش از ۲۹۰ پرواز، حدود ۳۰ هزار مسافر را در سفر همراهی کرده است.
مدیرعامل قشمایر یادآور شد: این بازگشت هواپیماها به ناوگان هوایی کشور تا کنون در مجموع بیش از ۲۵۵ هزار نفر مسافر جابجا کردهاند که خود موفقیت بزرگی در عرصه صنعت هوایی و حمل و نقل مسافری در مدت ۹ ماه است.
عبدالهزاده تاکید کرد: این موفقیت، مبتنی بر اجرای بازرسی ها و تعمیرات سنگین (C-Check) با استفاده از زیرساختهای داخلی و بدون وابستگی به خدمات خارجی بوده و مفهوم «مدیریت ناوگان دادهمحور» را در صنعت هوانوردی ایران عملیاتی کرده است.
وی پیشبینیکرد که تا پایان سال ۱۴۰۴، سه فروند هواپیما باریکپیکر و پهنپیکر دیگر به ناوگان هوایی قشمایر اضافه شوند.