فواید آب آلبالو ترش برای سلامتی

در حالی که گیلاس شیرین معمولاً به صورت تازه میل می‌شود، گیلاس ترش اغلب به صورت منجمد، خشک یا آب گرفته مصرف می‌شود. آب گیلاس ترش از میوه درخت Prunus cerasus، بومی اروپا و آسیای جنوب غربی گرفته می‌شود.

افق امروز به نقل از استایلی، این میوه ترش که به نام گیلاس مونت مورنسی نیز شناخته می‌شود، در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده است. در این مقاله، نگاهی به حقایق تغذیه‌ای، فواید سلامتی، ایمنی و دوز توصیه شده آب گیلاس تارت خواهیم انداخت.


فواید آب آلبالو ترش برای سلامتی


 

در حالی که برخی از آب آلبالو ترش ممکن است قندهای اضافه داشته باشند، نسخه ارگانیک شیرین نشده آن می‌تواند مزایای سلامتی زیر را برای شما به ارمغان آورد:

ممکن است باعث افزایش قدرت و کاهش درد عضلانی شود

آب گیلاس ترش ممکن است برای ورزشکاران و افرادی که فعالیت بدنی بالایی دارند؛ در کاهش آسیب و درد عضلانی مفید باشد. دوندگان ماراتن که آب گیلاس ترش را قبل و در روز مسابقه نوشیدند، درد یا آسیب عضلانی به میزان قابل توجهی در مقایسه با سایرینی که آب آلبالو ترش مصرف کردند، گزارش کردند. در یک مطالعه مشابه، نوشیدن آب گیلاس ترش به مدت 2 روز پس از مسابقه، به دوندگان ماراتن کمک کرد تا سریع‌تر بهبود یابند. مطالعه دیگری روی ورزشکاران نیز به این نتیجه رسید که آب گیلاس ترش باعث بهبود قدرت عضلانی می‌شود.
در حالی که بیشتر مطالعات اثرات مفید آب گیلاس ترش را گزارش می‌کنند، مطالعات کمی نیز وجود دارد که هیچ فواید قابل توجهی پیدا نکردند. این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتر را تضمین می‌کند.

می‌تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید

آب آلبالو تارت ارگانیک منبع طبیعی هورمون ملاتونین و پیش‌ساز آن تریپتوفان است که ممکن است به شما کمک کند با علائم بی‌خوابی مقابله کنید و خواب بهتری داشته باشید. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که به مدت 2 هفته هر روز دو وعده 8 اونس آب آلبالو می‌نوشند، به طور متوسط 84 دقیقه طول مدت خواب آن‌ها افزایش یافته‌ است. مطالعه دیگری بیشتر نشان می‌دهد که آب گیلاس ترش ممکن است به اندازه سنبل الطیب در کاهش بی‌خوابی مؤثر باشد.

ممکن است علائم آرتریت و نقرس را کاهش دهد

 

آب گیلاس ترش همچنین در کاهش التهاب و درد مفاصل، به ویژه در آرتروز مفید است. نشان داده شد که نوشیدن دو وعده 8 اونس (240 میلی لیتری) آب گیلاس ترش بدون قند در هر روز، درد و سفتی آرتروز را پس از مدت 6 هفته کاهش می‌دهد.
مطالعات همچنین نشان می‌دهد که آب گیلاس ترش ممکن است برای نقرس مفید باشد، نوعی آرتریت التهابی ناشی از تجمع کریستال‌های اسید اوریک معمولاً با دوره‌های مکرر درد شدید و تورم مشخص می‌شود. به نظر می‌رسد نوشیدن آب گیلاس ترش به کاهش سطح اسید اوریک در افراد چاق و در معرض خطر کمک می‌کند.
درمان سنتی نقرس معمولاً شامل اجتناب از غذاهای محرک، داروها و مراقبت از خود است. مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن منظم آب آلبالو ترش ممکن است به کاهش وقوع این حملات دردناک به نصف کمک کند.
مروری بر مطالعات با اشاره به اثرات مفید آب گیلاس ترش یا عصاره گیلاس بر نقرس و سطح اسید اوریک، کاهش خطر حملات نقرس را در مصرف گیلاس گزارش داد. با این حال، به دلیل تفاوت در روش‌های مورد استفاده، نویسندگان نیاز به مطالعات جامع بیشتر را ذکر کردند.

ممکن است سلامت مغز را ارتقا دهد

آب گیلاس ترش منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات فنلی است که ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو و محافظت از سلول‌های مغز در برابر آسیب‌های احتمالی کمک کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در آب گیلاس ترش ممکن است به کاهش علائم زوال عقل خفیف تا متوسط و بهبود عملکرد مغز در افراد مسن کمک کند. آب گیلاس ترش نیز ممکن است در کاهش درد ناشی از آسیب عصبی مفید باشد.

ممکن است به حمایت از سلامت قلب کمک کند

 

مطالعات نشان داده‌اند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آب گیلاس ترش ممکن است به بهبود شرایط قلبی عروقی کمک کند. مصرف منظم آب آلبالو ترش ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون سیستولیک کمک کند و در نهایت از سلامت کلی قلب شما حمایت کند.

ممکن است به کاهش وزن کمک کند

مطالعات حیوانی بر روی موش‌ها نشان‌داده است که آب گیلاس ترش ممکن است به کاهش وزن، سطح کلسترول خون و چربی شکم کمک کند. با این حال، مطالعات بیشتر برای اثبات همین موضوع برای انسان‌ها ضروری است.
در حالی که ما فواید فراوان آب آلبالو ترش را می‌دانیم، باید به خاطر داشته باشیم که بیشتر فواید آن تنها پس از مصرف یک دوز خاص برای مدت معینی گزارش شده است. بیایید درک کنیم که چه مقدار از آب گیلاس مزایای سلامتی آن را تضمین می‌کند و در عین حال از خطرات احتمالی مصرف بیش از حد اجتناب می‌کند.


دوز و ایمنی آب آلبالو


 

بیشترین فواید آب گیلاس ترش پس از هفت تا ده روز مصرف منظم مکمل با 480 میلی لیتر آب مشاهده شد. در حالی که آب گیلاس ترش به طور کلی بی‌خطر است، دوزهای بالاتر ممکن است به دلیل محتوای بالای سوربیتول (الکل قند) در برخی افراد باعث مشکلات گوارشی شود.
کوئرستین موجود در آب گیلاس ترش ممکن است با برخی از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین نیز تداخل داشته باشد. در چنین مواردی، قبل از افزودن آب آلبالو ترش به رژیم غذایی معمول خود، باید با پزشک مشورت کنید.
جمع بندی
آب گیلاس ترش یک نوشیدنی غنی از مواد مغذی است که اگر در مقادیر تنظیم شده مصرف شود ممکن است فواید کلیدی سلامتی را به همراه داشته باشد. به ویژه در کاهش آسیب و درد عضلانی مؤثر است و بنابراین می‌تواند برای ورزشکاران مفید باشد. با داشتن ملاتونین به خواب بهتر نیز کمک می‌کند. برای استفاده حداکثری از پلی فنول‌ها و آنتی‌اکسیدان‌های آن، باید آب آلبالو تارت ارگانیک و شیرین نشده را انتخاب کنید.


سوالات متداول


آیا آب آلبالو برای کبد مفید است؟
بله، آب آلبالو برای کبد مفید است. دارای پلی فنول‌ها و آنتی اکسیدان‌هایی است که خطر ابتلا به بیماری‌های کبدی را کاهش می‌دهد و سلامت کبد را تقویت می‌کند.
آیا گیلاس ترش ادرار آور است؟
بله، گیلاس ترش خاصیت ادرارآوری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *