به گزارش افق امروزدر عرصه صنعت خودروسازی، شرکت پورشه به واسطه تولید خودروهای چشمنواز که اغلب در زمره برترین محصولات طبقهبندی میشوند، از جایگاه بلندی برخوردار است. پورشه اعتبار خود را در اوایل دهه ۱۹۵۰ میلادی تثبیت کرد، هنگامی که نخستین خودروی این شرکت، مدل ۳۵۶، به دلیل ساختار سبکوزن و هندلینگ چابک خود، به یک پدیده تبدیل شد. با سپری شدن دههها، این ویژگیها به مشخصات بارز تمامی خودروهای تولیدی پورشه تبدیل شدهاند.
آشنایی با قویترین خودروهای پورشه
به منظور ارائه تصوری از مدلهای پورشه با بالاترین میزان توان خروجی موتور در عصر حاضر، فهرستی از هشت مدل مختلف با توانایی تولید نیرویی بین ۶۴۰ تا ۱۰۹۲ اسب بخار گردآوری شده است. بدیهی است که برخی از خودروهای این لیست برای دستیابی به این سطح از نیرو به قابلیت کنترل لانچ و حالت اوور بوست متکی هستند، اما بدون شک شایسته حضور در این ردهبندی بودند.
Type 992 911 Turbo S: قدرت ۶۴۰ اسب بخار
پورشه ۹۱۱، به عنوان قدیمیترین نشان تجاری این شرکت، شایسته تقدیر است که در طول هشت نسل خود، به نیرومندترین پیشرانههای پورشه مجهز شده است. نمونه فعلی این خودرو از یک موتور ۳.۷ لیتری شش سیلندر با توربوشارژر دوگانه بهره میبرد که توان تولید نیرویی معادل ۶۴۰ اسب بخار و گشتاوری بالغ بر ۵۹۰ پوند فوت را داراست و این نیرو از طریق یک جعبهدنده هشت سرعته خودکار دوکلاچه به هر چهار چرخ منتقل میشود.
طبق آزمایشهای انجام شده توسط Car and Driver، یک دستگاه پورشه ۹۱۱ توربو S مدل ۲۰۲۴ توانست در مدت زمان بسیار اندکی معادل ۲.۳ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. حداکثر سرعت این خودرو نیز به همین میزان چشمگیر و برابر با ۳۳۰ کیلومتر در ساعت است.
Taycan GTS Sports Turismo: قدرت تا ۶۹۰ اسب بخار
تایکان GTS اسپورت توریسمو، محصول آینده شرکت پورشه، قادر به تولید نیرویی معادل ۶۹۰ اسب بخار است. البته این بیشینه توان خروجی، مستلزم فعالسازی عملکرد اووربوست است که گشتاور را نیز به ۷۸۹ نیوتن متر افزایش میدهد. در شرایط رانندگی معمول، تایکان GTS اسپورت توریسمو توانی برابر با ۵۹۶ اسب بخار و گشتاوری معادل ۷۲۴ نیوتن متر تولید میکند.
همانطور که از خودرویی با این میزان قدرت انتظار میرود، عملکرد آن در مسیر مستقیم قابل توجه بوده و شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر بر ساعت را تنها در ۳.۱ ثانیه به اتمام میرساند. این عدد، به طور چشمگیری سریعتر از مدل قبلی تایکان GTS است. زمان پیمودن مسافت ۴۰۰ متر نیز با ثبت رقم ۱۱.۱ ثانیه، به همان اندازه قابل توجه بوده، که در حدود ۰.۷ ثانیه سریعتر از نسخه قبلی است. سرعت نهایی به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت محدود شده، اما رانندگان میتوانند با فشردن دکمهی افزایش سرعت، تجربهای مشابه رانندگان مسابقات ایندیکار را کسب کنند.
Type 991.2 911 GT2 RS: قدرت ۷۰۰ اسب بخار
پورشه ۹۱۱ GT2 RS از عملکردی فوقالعاده جدی برخوردار است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه قدرتمند ۳.۸ لیتری شش سیلندر تخت توئینتوربو است که قادر به تولید نیرویی معادل ۷۰۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۵۵۳ پوند فوت بوده و این نیرو و گشتاور از طریق یک جعبهدنده هفت سرعته اتوماتیک دوکلاچه به چرخهای عقب منتقل میشود. این میزان نیرو در مقایسه با پورشه ۹۱۱ توربو S نسل ۹۹۲، ۶۰ اسب بخار و نسبت به ۹۱۱ GT2 RS نسل ۹۹۷ که از یک موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت توئینتوربو بهره میبرد، ۸۰ اسب بخار بیشتر است.
تمامی موارد مذکور گویای این حقیقت است که مدل ۹۹۱.۲ GT2 RS قدرتمندترین نمونه تولیدی از سری ۹۱۱ است که تاکنون ساخته شده است. انتظار میرود چنین توان خروجی چشمگیری، شتاب و سرعتهای بسیار بالایی را برای آن به ارمغان آورد، به گونهای که قادر است در مدت زمان ۲.۷ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد و تا مرز ۳۴۰ کیلومتر در ساعت به پیشروی خود ادامه دهد. در سپتامبر سال ۲۰۱۷ میلادی، پورشه ۹۱۱ GT2 RS مدل ۹۹۱.۲ توانست پیست نوربورگرینگ را در زمان ۶ دقیقه و ۴۷.۳ ثانیه طی کند و بدین ترتیب عنوان سریعترین خودروی تولیدی که تاکنون این پیست مشهور را دور زده است را از آن خود سازد.
Cayenne Turbo E-Hybrid: قدرت ۷۶۵ اسب بخارپورشه به استقبال برقیسازی رفته است. این شرکت طی دهه اخیر، چندین خودروی الکتریکی را معرفی کرده که با موفقیت توانستهاند در برابر نمونههای تماماً بنزینی خود عرض اندام کنند. کاین E-هیبرید از جمله این موارد است، چرا که کماکان به عنوان یکی از برترین خودروهای شاسیبلند لوکس هیبریدی موجود در بازار شناخته میشود.
این خودرو یک پیشرانه ۴.۰ لیتری V8 توئینتوربو را با یک موتور الکتریکی تلفیق کرده تا مجموعاً نیرویی معادل ۷۶۵ اسب بخار تولید کند که به سهولت آن را در زمره قویترین خودروهای پورشه قرار میدهد. موتور V8 به تنهایی قادر به تولید ۵۹۱ اسب بخار نیرو میباشد، در حالی که موتور الکتریکی ۱۷۴ اسب بخار مابقی را تأمین میکند. پورشه مدعی است که این ترکیب قادر است کاین توربو E-هیبرید را در مدت ۳.۵ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برساند و حداکثر سرعت آن ۲۹۵ کیلومتر بر ساعت است.
Panamera Turbo S E-Hybrid: قدرت ۷۷۱ اسب بخار
سدان بزرگ پلاگین هیبریدی پورشه از مزایای متعددی برخوردار است. این خودرو مجهز به یک پیشرانه قدرتمند هشت سیلندر خورجینی ۴.۰ لیتری توئینتوربو با توان ۷۷۱ اسب بخار است که نگرش شما را نسبت به خودروهای هیبریدی دگرگون خواهد ساخت. این میزان، ۱۰۱ اسب بخار بیش از مدل پورشه پانامرا توربو E-هیبرید است. این خودرو همچنین از شتاب قابل توجهی بهره میبرد و قادر است در مدت زمان تنها ۲.۸ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت دست یابد و مسافت ۴۰۰ متر را در عرض ۱۰.۸ ثانیه طی کند. حداکثر سرعت آن با استفاده از تایرهای مخصوص پیست به ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت میرسد. شرکت پورشه اعلام کرده که باتری ۲۵.۹ کیلووات ساعتی پانامرا توربو S E-هیبرید با شارژ کامل قادر به پیمودن مسافتی بالغ بر ۴۳ کیلومتر در حالت تمام الکتریکی است.
پانامرا توربو S E-هیبرید، به عنوان قویترین خودروهای پورشه در خانواده پانامرا، به سیستم تعلیق بادی تطبیقی نیز مجهز گردیده است که هدف از آن ارائه یک سواری نرم و آسوده میباشد. علاوه بر این، سیستم فرمان چرخهای عقب نیز در آن تعبیه شده است که شعاع گردش خودرو را کاهش داده و مانور دادن پانامرا توربو S E-هیبرید را حتی در سرعتهای پایین تسهیل میکند.
۹۱۸ Spyder: قدرت ۸۸۷ اسب بخار
پورشه ۹۱۸ اسپایدر که در بازه زمانی ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۵ میلادی تولید گردید، به عنوان جانشینی برای مدل افسانهای پورشه کاررا GT مطرح شد و با دستیابی به حداکثر سرعت ۳۴۴ کیلومتر بر ساعت، یکی از قویترین خودروهای پورشه است. در سال ۲۰۱۳ میلادی، این خودرو با پیمودن مسیر ۲۰.۸ کیلومتری نورشلایفه در مدت زمان ۶ دقیقه و ۵۷ ثانیه، رکورد قبلی دور پیست نوربورگرینگ را بهبود بخشید و بدین ترتیب، نخستین خودروی تولید انبوهی لقب گرفت که این پیست را در کمتر از ۷ دقیقه پیمود.
این موفقیت تا حدودی مرهون یک پیشرانه ۴.۶ لیتری V8 بنزینی بود که با دو موتور الکتریکی همگام شده و توان خروجی مجموع ۸۸۷ اسب بخار را فراهم میآورد. این میزان نیرو از طریق یک جعبهدنده ۷ سرعته اتوماتیک دوکلاچه با قابلیت تعویض دستی دندهها به هر چهار چرخ خودرو منتقل میگردد. ۹۱۸ اسپایدر به عنوان یکی از پیشگامان بهرهگیری از فناوری پیشرانه پلاگین هیبریدی در میان مدلهای تولیدی این شرکت خودروسازی آلمانی به شمار میرود.
Taycan Turbo S: تا ۹۳۸ اسب بخارتایکان، به عنوان نخستین خودروی اسپرت تمام الکتریکی شرکت پورشه، در دو نوع سدان و واگناستیشن با نام توربو S کراس توریسمو به بازار عرضه میشود. مدل تایکان توربو S کراس توریسمو از دو پیشرانه الکتریکی بهره میبرد که توانایی تولید نیرویی معادل ۷۶۴ اسب بخار را دارد. این میزان نیرو با انتخاب بسته الحاقی اسپورت کرونو، که اکنون مجهز به قابلیت push-to-pass است و امکان افزایش قدرت به ۸۵۷ اسب بخار را برای مدت زمان ۱۰ ثانیه فراهم میآورد، قابل ارتقا خواهد بود.
در صورت تمایل به بهرهمندی از توان خروجی بیشتر، راننده میتواند با فعالسازی لانچ کنترل، به حداکثر قدرت ۹۳۸ اسب بخار دست یابد. شرکت پورشه با تکیه بر این قابلیت، مدعی است که تایکان کراس توریسمو توربو S قادر است در مدت زمان ۲.۴ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر در ساعت دست یابد. این خودرو دارای حداکثر سرعت ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است. مدل سدان نیز همانند توربو S کراس توریسمو، در حالت استاندارد ۷۶۴ اسب بخار نیرو تولید کرده و با فعالسازی لانچ کنترل، این عدد به ۹۳۸ اسب بخار افزایش مییابد.
Taycan Turbo GT Weissach Package: تا ۱,۰۹۲ اسب بخار
شرکت پورشه با معرفی مدل تایکان توربو GT 2025 نسخه ویساخ، گامی بلند در راستای ارتقای سطح رقابت در زمینه توان و کارایی برداشته است. این اقدام، با در نظر گرفتن خودروهای لوسید ایر و تسلا مدل S صورت پذیرفته است. خودروی مذکور با بهرهمندی از نیروی ۱۰۹۲ اسب بخار، هماکنون قدرتمندترین نمونه تولیدی در میان محصولات پورشه به شمار میرود. خروجی ۱۰۹۲ اسب بخاری در مدل تایکان توربو GT به صورت استاندارد ارائه نمیشود. در حالت معمول، راننده تنها به ۷۷۷ اسب بخار نیرو و ۹۸۸ پوند فوت گشتاور دسترسی خواهد داشت.
توان اضافی مذکور تنها در زمان فعالسازی لانچ کنترل در دسترس قرار میگیرد. در این حالت، خروجی نیرو به طور موقت به ۱۰۱۹ اسب بخار افزایش یافته و برای مدت دو ثانیه به اوج ۱۰۹۲ اسب بخار میرسد. برای آن دسته از علاقهمندانی که خواهان عملکردی فراتر از این سطح هستند، نسخه ویساخ توربو GT با افزودن برخی ویژگیهای سبکوزن و بهبود کارایی ارائه شده است. این نسخه قادر است شتاب صفر تا ۹۶ کیلومتر در ساعت را در مدت ۲.۱ ثانیه به ثبت برساند که ۰.۱ ثانیه سریعتر از مدل تایکان توربو GT است.