به گزارش افق امروز مراسم رونمایی از پوستر مستند «این یک فیلم تبلیغاتی نیست!» با مضمون بازدید گردشگران خارجی از آیینهای عزاداری مردم یزد و بازخوردهای آنها با هدف انتقال هویت دینی یزد ، مقابله با هجمه اسلامستیزی و ایرانستیزی از سوی غرب و روایتگر آیینهای مذهبی مردم یزد در ماههای محرم و صفر، قیام امام حسین (ع) برگزار شد .
“احسان عابدی” مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد در این مراسم مستند «این یک فیلم تبلیغاتی نیست!» را اثری دانست که قابلیت اکران نهتنها در ایران بلکه در سایر کشورها را دارد و تاکید کرد : ما در قبال هویت دینی و ملی خود مسئولیم و نباید این وظیفه را صرفاً بر دوش یک دستگاه یا نهاد خاص بگذاریم، مجموعههایی مانند ادارهکل میراث فرهنگی، ادارهکل فرهنگ و ارشاد اسلامی، استانداری یزد، سازمان تبلیغات اسلامی و سایر نهادهای مرتبط، باید به میدان بیایند و برای رساندن این مستند به سطحی شایسته و درخور، نقشآفرینی و با همافزایی این تلاشها، شاهد انتشار عمومی و فراگیر این اثر ارزشمند باشیم
وی با اشاره به اینکه این مستند گامی مؤثر در مستندسازی و معرفی این فرهنگ است و توانسته با زبان هنر، آیین عزاداری یزدیها را بهشکلی هنرمندانه به تصویر بکشد افزود : یزدیها با تقید به مناسک دینی و آیینهای شیعی و میراث معنوی ؛ سرمایه فرهنگی تمام ملت ایران به شمار میروند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد از۲ برنامه مستندسازی عاشورایی پیشبینی شده در قالب نقشه مهندسی فرهنگی استان خبر داد واظهار امیدواری کرد با پشتیبانی گستردهتری از سوی نهادهای فرهنگی استان و حتی بخش خصوصی شاهد حمایت های مالی برای پیشبرد تولید این اثر باشیم .
“سیدمحمد رستگاری” مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان یزد نیزدر این مراسم ابراز داشت : فرهنگ عاشورایی یزد، بهویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا، قابلیت معرفی به جهانیان را دارد و از این رو ضروری است مستندسازی دقیقتر این رویدادها در دستور کار قرار گیرد تا زمینهای برای پخش در سطح ملی و بینالمللی فراهم شود.
وی با اشاره به اثر گذاری زبان هنر ؛ تصریح داشت : استان یزد ظرفیتهای بینظیری بهعنوان یکی از پایههای ریشهدار تمدن ایرانی–اسلامی در زمینههای مختلف فرهنگی دارد و این ظرفیتها، علاوه بر ارزش ذاتیشان، توانمندی گستردهای برای معرفی فرهنگ دینی و آیینی بهویژه به گردشگران داخلی و خارجی را دارد .
حجتالاسلام محمد صمدنیا،” تهیهکننده مستند« این یک فیلم تبلیغاتی نیست!» هم با بیان اینکه گردشگری معنوی و مذهبی در واقع مهندس معکوس جریان اسلام ستیزی و ایران ستیزی کشورهای غربی و اروپایی است و بازخوردهای دریافت شده از گردشگران نیز حکایت از تاثیر مثبت این اقدام داشته و پاسخی هنری به پروژه ایرانهراسی است اظهار داشت : استان یزد با اقتدار، پایتخت گردشگری معنوی و مذهبی در کشور محسوب میشود و ظرفیت استان نیز در این باره به اندازهای بوده است که از استانهای دیگر درخواست انتقال تجربه در این حوزه را داشتهایم.
وی از جذابیتهای خاص این فیلم که میتواند ذهنیت جهانی را درباره آیینهای دینی ایران را تغییر دهد و بازخوردهای خوب اکران خصوصی این مستند برای مسئولان ارشد استان خبر داد و تاکید کرد : چنانچه این مستند که یک نسخه داخلی محسوب میشود مورد حمایت مالی مسئولان قرار گیرد با توجه به آمادگی ۵۶ رایزن فرهنگی کشورمان در سایر کشورها، در قالب نسخه بین المللی نیز تهیه و به نمایش در خواهد آمد .
صمدنیا با بیان اینکه استان یزد از کشورهایی مانند چین و اسپانیا و ترکیه برای روزهای تاسوعا و عاشورای محرم در یزد همواره تورهای گردشگری ثابت دارند بیان داشت : از اواسط دهه ۸۰ تاکنون بیش از پنج هزار گردشگر خارجی از افزون بر ۴۶ ملیت دنیا برای بازدید از آیینهای ایام عزاداری محرم یزد به این استان سفر کردهاند.
“سید محمدحسین تقیحسینی” کارگردان این مستند نیز در این آئین مدت زمان این فیلم را ۵۴ دقیقه و نام فیلم را برگرفته از سخن یکی از گردشگران مذهبی و هدف از ساخت این اثر، مقابله با تحریف تاریخ شکلگیری گردشگری مذهبی در ایران، ثبت دقیق آیینهای عاشورایی و معرفی سیره اهل بیت (ع) به مردم جهان عنوان کرد .
وی گفت : این اثر با استعداد نیروی کاملاً بومی و به صورت K۴ در طول پنج سال با پوشش آیینهای محرم در پنج دهه اخیر فیلمبرداری شده و بیش از پنج ماه برای تدوین آن زمان صرف شده و تلاش شده است با نمایش آیینهای عزاداری مردم استان و بازخورد گردشگران نسبت به آن، تصویری واقعی و هنری از فرهنگ عاشورا ارائه شود.
تقی حسینی با بیان اینکه از مشاورههای فنی کارگردانان و اساتید دانشگاهی استان برای تولید این مستند بهره برداری شده است از احتمال نمایش بخشهای مختلف این فیلم در سال جاری خبر داد .