به گزارش افق امروز محمد رستگاری در نشست خبر خود در جمع خبرنگاران اظهار داشت : از مجموع ۵۶۷۰ کیلومتر راه روستای استان، دو هزار کیلومتر راه آسفالته و مابقی خاکی است که البته بنا بر تکلیف کشور، تمام راههای دسترسی روستاهای بالای ۲۰ خانوار آسفالت شده است
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز راههای روستایی باید از محل اعتبارات استانی تامین می شود اظهار داشت : در صورت اهتمام شهرستانها در این رابطه، اداره کل راهداری برای تامین قیر همکاری لازم را خواهد داشت.
وی از۱۰۷ درخواست مجتمع بین راهی و صدور موافقت اصولی ۵۸ مجتمع جدید و افتتاح به زودی دو مجموع بین راهی خبر داد و اضافه کرد : با بهره برداری از آنها، تعداد مجتمعهای بین راهی فعال استان به ۱۸ مورد افزایش خواهد یافت و علاوه بر این ۹ مجتمع دیگر نیز در حال ساخت است.
به گفته این مقام مسئول ۵۲۰ کیلومتر از کریدور یزد – بندرعباس به صورت رفت و برگشت در حوزه استان یزد قرار دارد و در حال حاضر ۱۴۰۰ میلیارد تومان قرارداد فعال برای روکش آسفالت این کریدور به عنوان یکی از اصلیترین کریدورهای کشورو راههای شریانی استان را منعقد کرده ایم .
رستگاری گفت : طول شبکه راههای استان یزد هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۸۸ کیلومتر راه اصلی، ۶۵۰ کیلومتر راه فرعی آسفالته ، ۲ هزار و ۲۹۱ کیلومتر راه روستایی آسفالته ، ۳۷۲ کیلومتر راه روستایی درجه یک شنی و سه هزار و ۱۸۵کیلومتر راه روستایی خاکی است و از مجموع راههای استان حدود یکهزار و ۲۶۷ کیلومتر آن راههای شریانی و ملی است.
وی در ادامه افزود : یزد در بحث طول راههای شریانی رتبه ۱۰ کشوری را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه ۱۴ ، طول راه های فرعی در جایگاه ۱۵ و طول راه روستایی رتبه ۲۲ کشور را دارد.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد در پاسخ یکی از خبرنگاران گفت : با توجه به رفع اکثر نقاط حادثهخیز جادههای استان ، نباید حوادث رانندگی منجر به فوت استان را به نواقص ایمنی راه در استان نسبت داد بلکه عمدتاً ناشی از بیتوجهی رانندگان به قوانین راهنمایی و رانندگی است.
وی در ادامه بسیاری از تلفات جادهای استان را مربوط به واژگونی و ناشی از خستگی رانندگان ذکر کرد و ابراز امیدواری کرد با افزایش توجه، آگاهسازی و حساسسازی مردم در مورد حوادث جادهای، شاهد کاهش حوادث رانندگی و تلفات ناشی از آن در جادهها باشیم.
رستگاری در بخش دیگری از سخنان خود به مسئله توزیع عادلانه بار پرداخت و ابراز داشت : هرچند شاهد اقدامات جزیرهای در سطح کشور پیرامون این موضوع هستیم ولی در استان یزد تدوین برنامه جامعی برای توزیع عادلانه بار مورد نظر است.
مدیر کل راهداری و حمل و نقل جادهای استان یزد وجود برخی مخالفتها در این حوزه را طبیعی دانست و ابراز امیدواری کرد که با اجرایی شدن این برنامه با در نظر گرفتن ملاحظات منطقهای، شاهد پیاده شدن این ساختار عادلانه در حوزه توزیع بار در استان و کشور باشیم و بتوانیم شرایط بهتری برای فعالان این بخش ایجاد کنیم.